Bebanan Para Ilmuwan

26 Febuari 2010, Jumaat

Bebanan sebagai sebuah makna tercerna di dalam pelbagai jelmaan-jelmaannya. Bebanan dalam jelmaan fizikal mudah difahami. Menanggung sesuatu bahan yang berat pada diri ialah satu bentuk bebanan. Bebanan juga tercerna di dalam jelmaan tanggungjawab. Seorang suami atau isteri mempunyai beban tanggungjawab memastikan kualiti hidup anggota keluarga terjamin. Pemimpin sebuah masyarakat terbeban dengan tanggungjawab kepimpinan memelihara kualiti hidup dan keselamatan masyarakat.

Bebanan juga tercerna di dalam menanggung amanah ilmu pengentahuan. Seorang ahli ilmu terbeban dengan amanah untuk membangunkan ilmu pengentahuan dan menyebarkannya kepada seluruh warga manusia. Beban tertanggung golongan ilmuwan amat berat sekali. Menjaga, membangun dan menyebarkan ilmu atau al-hikmah adalah tanggungjawab yang tidak terpilih oleh warga bergelar ilmuwan.

Golongan ilmuwan ialah nara sumber masyarakat memperoleh cahaya al-hikmah. Oleh kerana itu barangkali, Allah menjanjikan ganjaran yang amat besar kepada golongan ilmuwan yang mampu menanggung bebanan amanah ini dengan jayanya sepanjang hidupnya di dunia ini. Malah Allah ada menyebut, bagi sesiapa yang memperoleh al-hikmah, maka dia telah memperoleh kebaikan yang amat banyak sekali. Di dalam pedoman yang lain, golongan ilmuwan ialah pewaris tugas kenabian.

Selamat menyambut hari kelahiran Nabi Muhammad SAW.

Suka Duka Kehidupan