Jaafar Abdul Rahim

13 Ogos 2011, Sabtu



Saya mengenali beliau pertama kali semasa bergiat dengan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia, Pkpim. Semasa itu masih menuntut di Pusat Matrikulasi, UIA. Jaafar Abdul Rahim (sekarang Datuk) pada waktu itu ialah seorang pegawai di Dewan Bahasa dan Pustaka. Setelah berhubung, tenyata beliau seorang yang komited dengan dunia buku dan ilmu pengentahuan. Setiap pertemuan ialah perbicangan berkenaan isu-isu dalam dunia pemikiran. Ketika itu, nama-nama ahli falsafah, tajuk-tajuk buku terkini dan tema berfikir semasa didedahkan. Pasca moden telah mula dibincangkan dalam pertemuan diawal 90an. Critical Thinking ialah bidang yang menjadi antara aspek dan minat pemikiran utama identiti Jaafar.

Setelah itu, kami menjadi sahabat. Beliau mendorong saya terlibat dalam dunia penulisan. Pada waktu itu, beliau ialah kolumnis tetap di Utusan Malaysia. Atas sokongannya, saya menceburi bidang falsafah sebagai kajian utama pengajian hingga hari ini.

Bertemu beliau diacara Iftar dirumahnya membangkitkan semula kenangan dan semangat lalu. Komitmen terhadap ilmu pengentahuan terus utuh. Namun, usia dan kesihatannya sedikit menghambat. Agak kurus berbanding diusia mudanya yang kacak dan lincah. Namun, pemikirannya terus cergas. Berkenalan dengannya telah membawa saya menghargai erti seorang guru dan sahabat sejati.

Suka Duka Kehidupan