Bebanan Para Ilmuwan

26 Febuari 2010, Jumaat

Bebanan sebagai sebuah makna tercerna di dalam pelbagai jelmaan-jelmaannya. Bebanan dalam jelmaan fizikal mudah difahami. Menanggung sesuatu bahan yang berat pada diri ialah satu bentuk bebanan. Bebanan juga tercerna di dalam jelmaan tanggungjawab. Seorang suami atau isteri mempunyai beban tanggungjawab memastikan kualiti hidup anggota keluarga terjamin. Pemimpin sebuah masyarakat terbeban dengan tanggungjawab kepimpinan memelihara kualiti hidup dan keselamatan masyarakat.

Bebanan juga tercerna di dalam menanggung amanah ilmu pengentahuan. Seorang ahli ilmu terbeban dengan amanah untuk membangunkan ilmu pengentahuan dan menyebarkannya kepada seluruh warga manusia. Beban tertanggung golongan ilmuwan amat berat sekali. Menjaga, membangun dan menyebarkan ilmu atau al-hikmah adalah tanggungjawab yang tidak terpilih oleh warga bergelar ilmuwan.

Golongan ilmuwan ialah nara sumber masyarakat memperoleh cahaya al-hikmah. Oleh kerana itu barangkali, Allah menjanjikan ganjaran yang amat besar kepada golongan ilmuwan yang mampu menanggung bebanan amanah ini dengan jayanya sepanjang hidupnya di dunia ini. Malah Allah ada menyebut, bagi sesiapa yang memperoleh al-hikmah, maka dia telah memperoleh kebaikan yang amat banyak sekali. Di dalam pedoman yang lain, golongan ilmuwan ialah pewaris tugas kenabian.

Selamat menyambut hari kelahiran Nabi Muhammad SAW.

Masa Suntuk, Beban Bertambah

24 Febuari 2010, Rabu

Perjalanan hidup kita didorong oleh banyak perkara. Apabila beban terasa bertambah tetapi masa dirasakan suntuk untuk menyempurnakannya, ia mendorong banyak pergerakan di dalam diri kita. Fikiran menjadi terasa berat, hati menjadi bertambah gundah dan perasaan menjadi tidak begitu tenang. Bebanan dan waktu pada keadaan ini saling berkejaran.

Kenangan Zaman

23 Febuari 2010, Selasa

Di dalam alam fikiran kita mengandungi satu ruang terkandung himpunan ingatan tentang kisah-kisah terpilih sepanjang perjalanan diri insan. Himpunan ini seperti sebuah karung. Ia tempat kenangan suka dan duka kisah kehidupan sejak berzaman tersimpan. Kenangan-kenangan ini bergelombang dan tergambar di dalam alam fikiran sekiranya ingatan terhadapnya terangsang. Kenangan yang melucukan sepanjang perjalanan zaman boleh membuatkan kita tersenyum keseorangan apabila ia kembali tergambar di dalam fikiran dan ingatan.

(Surat menyurat secara maya dengan rakan-rakan lama di zaman persekolahan menengah mengembalikan kegembiraan kenangan di zaman remaja)

Pandangan Kedua

22Febuari 2010, Isnin

Setelah terbina pandangan pertama, kita hendaklah mendapatkan pandangan kedua. Pandangan kedua berperanan sebagai cermin - membuat refleksi terhadap pandangan pertama. Pandangan kedua ialah gandingan yang bertentangan. Ia mencetuskan konflik dan pertembungan di alam pandangan secara sihat. Ia merungkai kekaburan dan merobek erti. Pandangan kedua yang diraikan secara hormat menjadi cerminan sebuah kesempurnaan.

(Berdialog dengan seorang teman sambil menjamu hidangan petang mencambahkan dan menyegarkan asas-asas pandangan)

Permulaan Baru dengan Berkat

21 Febuari 2010, Ahad

Sesuatu yang baru dimulakan dengan amalan yang berkat. Begitulah tradisi amalan masyarakat Melayu-Islam walau di mana juga mereka berada. Bacaan dari ayat-ayat suci al-Quran, memohon doa setelah bersembahyang dan menjamu hidangan yang enak kepada saudara mara, jiran tetangga dan kenalan adalah antara amalan-amalan permulaan untuk sesuatu yang baru di dalam langkah-langkah perjalanan kehidupan. Semoga keberkatan dan kemajuan diperoleh.

(Hadir di majlis doa selamat 'naik rumah', jemputan seorang kenalan sebagai meraikan permulaan baru anak lelaki yang bakal memulakan pengajian di peringkat ijazah tinggi).

Rupa Diri Masyarakat Minoriti

21 Febuari 2010, Ahad


Cabaran terbesar masyarakat minoriti ialah mempertahankan rupa dirinya, atau identitinya di dalam sebuah masyarakat yang lebih besar atau majoriti. Memandangkan rupa diri kita unik dan tersendiri, malah lambang suatu harga diri, rupa diri terlalu berharga. Apatah lagi sekiraya unsur pembentuk rupa diri ialah nilai agama dan moral yang murni.

Bagaimana rupa diri minoriti mampu bertahan di dalam sebuah rupa diri yang besar yang diwakili oleh perkumpulan majoriti? Ketahanannya apabila ia mampu mampu melakukan penyesuaian. Rupa diri kecil/minoriti perlu sesuai keberadaannya dengan suasana dan tuntutan persekitaran rupa diri yang besar/majoriti.

Penyesuaian ialah proses penyegaran semula sumber-sumber inti pembentuk rupa diri. Penyegaran inti mendorong daya kemunculan wajah baru rupa diri yang unik,sesuai pula dengan kepelbagaian ruang dan rupa diri di persekitannya.Rupa diri baru yang segar terbina dari inti yang kekal. Keunikannya ialah pada wajah barunya yang serasi dan bersalingan dengan rupa diri yang lain.

Rupa diri baru masyarakat minoriti menjadi sebahagian yang dihargai di dalam keseluruhan corak rupa diri yang indah dan harmoni.

(Catatan bersumberkan wawasan dan ilham dari ucapan oleh Issam Nabulsi bertajuk: "Muslim Minorities, Minarets and Modernity", di, Melbourne City Circle Forum, University of Melbourne pada 21 Feb 2010 (Ahad)

Mencapai Makna dan Keindahannya

20 Febuari 2001, Sabtu

Keindahan hakiki ialah apabila kita mencapai makna di dalam pengkajian dan renungan. Makna hadir di dalam diri dan menjadi sebahagian dari diri. Makna merungkaikan kekusutan dan kecelaruan erti sebelumnya. Makna memberi petunjuk dan maksud. Makna menjelaskan sehingga kita melihat sesuatu dalam keseluruhannya. Barangkali, makna itulah yang dinamakan al-Hikmah.

Membaca Menenangkan

19 Febuari 2010, Jumaat

Membaca boleh menenangkan. Untuk memperoleh ketenangan dengan membaca, kita tidak boleh membaca dalam keadaan gopoh. Kita hendaklah membaca dengan teliti. Kita perlu membaca dari satu ayat kepada satu ayat dan dari satu perenggan kepada satu perenggan yang lain dengan penuh penelitian. Kita meneliti tahap perkembangan fikiran yang ingin disampaikan oleh penulis yang dijelmakan menerusi setiap patah ayat dan perenggan di dalam tulisan.

Membaca tulisan yang ditulis oleh penulis yang baik dengan teliti, tidak gopoh, kita akan memperoleh ketenangan darinya. Penulis yang baik menyusun setiap patah ayat tulisannya dengan indah mengikut tatabahasa yang sempurna dan tertib. Ketertiban susunan ayat akan menjelmakan keindahan pada sesebuah tulisan. Keindahan sesebuah tulisan sebenarnya suatu jelmaan keindahan jiwa penulis itu sendiri.

Keindahan jiwa penulis akan menghasilkan suatu jelmaan alam fikiran yang indah juga, tergambar di dalam ketertiban irama bahasanya dan tulisanya. Membaca tulisan yang indah akan membawa kita kepada menghayati keindahan alam fikiran penulis yang serba luas. Di situlah nanti kita akan menemui ketenangan.

Suka Duka Kehidupan